پوستر چیست

پوستر چیست

پوستر چاپ بادکنک چاپ بادکنک تبلیغاتی چاپ بادکنک ارزان چاپ بادکنک چینی چاپ بادکنک تایلندی يك رسانه و ابزار براي اطلاع‌رساني است. طبق تعريفي كه در ديكشنري‌ها آمده ، پوستر يك صفحه‌ايست كه بر روي ديوار نصب مي‌شود ، ماموريتي براي اطلاع‌رساني دارد ، آگاهي مي‌دهد و مطلبي را مي‌رساند در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم نيازهاي اجتماعي و فرهنگي ايجاب مي‌كرد كه يك چنين ابزاري بوجود بيايد().

در نتيجه مي‌توانيم بگوييم پوستر ، بدنبال رفع نيازهاي جامعه به مدد كار تبادل اطلاعات در سطح جامعه آمد.

اگر تاريخ را نگاه كنيم ، مي‌بينيم كه درفاصله جنگ اول و دوم جهاني ، نقش پوستر در تبليغات جنگ خيلي شاخص و قابل تامل است.

در آلمان ، در تبليغات سياسي كه منجر به روي كار َآمدن نازي‌ها شد ، نقش پوستر انكار كردني نيست.

زمان جنگ هم غير از رسانه‌هاي ديگر مثل راديو ، در تهيج و تشويق مردم نقش مهمي داشت و اطلاع‌رساني خيلي موثري در مسائل مربوط به جنگ داشت.

در كتاب‌هاي تاريخ هم مي‌بينيد كه اين رسانه در زمان جنگ چه ابزار قدرتمندي بوده است.

بعد از جنگ هم نقش پوستر در بخش‌هاي سازندگي و اقتصادي و . . . ديده مي‌شود و مي‌بينيم

كه در تبليغات تجاري و فرهنگي جايگاه مشخصي پيدا مي‌كند. خبر مي‌دهد ، آگاه مي‌كند ، كالا را مي‌فروشد ،

مردم را به شركت در مسائل اجتماعي ترغيب مي‌كند و مطالب ديگر.

درست است كه الان با آمدن رسانه‌هاي جديد ، محدوده فعاليت پوستر كمتر شده ، اما اگر تخصصي‌تر به قضيه نگاه كنيم ،

مي‌بينيم كه جايگاه پوستر خاص‌تر شده است ، نه اينكه بگوييم كاملا محدود شده است. يعني يك جايگاهي دارد

كه رسانه‌هاي ديگري با آن شرايط نمي‌توانند اين كار را انجام بدهند. بنابراين پوستر يكي از حلقه‌هاي بهم پيوسته رسانه‌هاست.

اين حلقه‌ها تعدادشان اضافه شده ، براي اينكه گردش اطلاعات با سهولت انجام شود. بنابراين مي‌توانيم

با تعاريف خاص جايگاه پوستر را دريك برنامه‌ريزي كلان مشخص كنيم. من اعتقاد ندارم محدود شده بلكه جايش كمي تنگ شده است. اما توانسته زبان خودش را رساتر كند و كيفيت بيان تصويريش را كاملا متفاوت كند ،

آنهم در جايي كه رسانه‌هاي ديگر نمي‌توانند حضور داشته باشند.

لاين خودش را پيدا كرده و جايگاه خاص خودش را دارد. به نظر من نه تنها ارزش و اعتبار خودش را حفظ كرده ،

بلكه اهميتش هم بيشتر شده است.

به اين دليل كه حالا بايد با دقت بيشتري طراحي شود.

در رسانه‌هاي ديگر يك خلايي وجود دارد كه این نوع تبلیغ مي‌تواند آن را پر كند

وقتي صحبت مسائل فرهنگي مي‌شود ، مسلما عناصري كه در تشكيل پوستر ، هم نوشتاري و هم تصويري ، مشاركت دارند ابزاري هستند

براي ارسال پيام ، كه اين البته با نوع تجاري متفاوت خواهد بود. ظرف يكي است ، اما آنچه كه در داخل اين ظرف مي‌ريزيم ، تفاوت را ايجاد خواهد كرد. اين بستگي به موضوع دارد و موضوع تعيين مي‌كند كه چه لحني بايد داشته باشيم ، شرايط رنگي چگونه است و . . .

من فكر مي‌كنم در پوستر فرهنگي بيشتر درگير عمق مي‌شويم و اين عمق ، نقش اساسي در اركان يك پوستر فرهنگي به عهده دارد

و پيدا كردن عمق ، كار را مشكل‌تر خواهد كرد. بنابراين به نظر من تفاوت در محتواست كه شرايطش را هم بايد

با ابزار خاص خودش به كار ببريم.

منظور من عمق معناست. البته نمي‌توانيم بگوييم كه در پيام‌هاي تجاري نياز به عمق معنا نداريم ،

اما در بخش فرهنگي به هر حال درگير موضوعاتي مي‌شويم كه ناچاريم عمقي‌تر فكر كنيم.

فرض كنيد پوستر تاتر ، طراحي‌اش پيچيده‌تر است از يك پوستري كه براي يك كالاي تجاري طراحي مي‌كنيد.

آنجا مجبوريد كه مطالعه دقيق‌تر و عميق‌تري راجع به مسائل انجام دهيد و در بخش تجاري ، نوع مطالب عوض مي‌شود

و شرايطش به گونه‌اي ديگر است كه من فكر مي‌كنم در بخش فرهنگي مشكل‌تر است.

يعني در پوستر فرهنگي ارتباط با مخاطب ديرتر برقرار مي‌شود ، چرا كه مخاطب بايد به آن عمق برسد.

بله ، ممكن است كه با زبان استعاره صحبت كنيم ، يا با ابهام و اشاره صحبت كنيم.

براي اينكه مي‌خواهيم به ابعاد ديگري در معنا برسيم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به گفتگو ملحق بشید ؟
در صورت تمایل همکاری کنید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *